استاد محمود فرشچیان

استاد محمود فرشچیان از هنرمندان و استادان بزرگ و به نامی است که جامعه ی هنری به خود دیده است ، ایشان در تاریخ ۴ بهمن سال ۱۳۰۸ در شهر زیبای اصفهان دیده به جهان گشودند .

این هنرمند و نقاش معاصر با نبوغ و استعداد خود تاثیر ژرف و قابل توجهی را بر دنیای هنر به خصوص هنر سنتی ایرانی گذاشته است . آثاری که از استاد قرشچیان خلق می شود چنان با لطافت معرف هنر ایرانی می باشد که حتی برخی از آنها را به عنوان نماد ایرانی نمایندگان ایران به سفیران و وزیران سایر کشورها هدیه داده اند و این از افتخارات ایشان و مردم ایران می باشد .

استاد فرشچیان از همان کودکی نبوغ و استعداد خود را در نقاشی بروز می دهد و پدر ایشان متوجه ی این استعداد فرزند خود می شود و برای پرورش استعدادها و توانمندی های فرزند ، ایشان را به نزد حاج میرزا آقا امامی و استاد عیسی بهادری فرستاده تا در کارگاه این اساتید پسرش اولین آموزه های هنر را بیاموزد . بعد از یادگیری آموزه ها ایشان از استادان خود جدا شده و رهسپار مدرسه ی هنرهای زیبای اصفهان می شوند ، استاد فرشچیان دوران هنرستان خود را در اروپا می گذرانند و در آنجا روزگار را به مطالعه ی آثار هنرمندان غربی سپری می کردند .

 استاد فرشچیان در زمان حضور در اروپا از تمام لحظه به لحظه ی خود استفاده ی مفیدی داشته اند به طوری که به گفته ی خود ایشان زمانی که برای مطالعه ی هنر هنرمندان به موزه ها می رفتند اولین شخصی بوده است که صبح ها با باز شدن موزه وارد موزه می شده است و تا زمانی که موزه بسته نمی شد در آنجا می مانده و با کتاب و قلمی که به همراه می بردند دیده های خود را یادداشت نموده و با بسته شدن درب های موزه جزو آخرین نفراتی بوده است که از آنجا خارج می شده است .

زمانی که به خوبی با هنر و سبک های نقاشی هنرمندان غربی آشنا شدند و تحصیلات خود را به اتمام رساندند ، استاد فرشچیان تصمیم به بازگشت به وطن خود ، ایران را گرفته تا بتوانند با ارائه ی آموخته های خود به سایر هنرمندان سرزمین عزیزمان و برای جامعه ی هنرمندان و ارتقاء هنر ایرانی قدمی برداشته باشند . زمانی که به ایران بازگشتند در اداره ی هنرهای زیبای تهران مشغول به فعالیت شدند و به علت شایستگی و توانایی ، ایشان به درجه ی استادی در دانشکده ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران منصوب شدند . استاد فرشچیان از همان زمانی که در اروپا مشغول مطالعه بر روی آثار سایر هنرمندان غربی و اروپایی بودند در فکر پیشرفت و ارتقاء هنر سنتی ایرانی بوده اند و زمانی که به ایران باز گشتند سبک خاص خود را که تلفیقی از هنر کلاسیک به همراه تکنیک های جدید بود را برای توسعه ی هنر و نقاشی ایرانی بنیان گذاری کردند .

با ابتکاری که ایشان در ترکیب دو تکنیک کلاسیک و جدید انجام دادند توانستند روح تازه ای به نقاشی ایرانی تزریق نمایند و تابلوها و آثار و نقاشی های جذاب و نو و قدرتمندی را خلق نمایند که با دیدن آنها می توان حس پر از جنب و جوش درون تابلوها را به خوبی درک نمود و با تمام وجود آن را احساس کرد . استاد فرشچیان با چنان توانمندی و خلاقیتی در آثار خود و به زیبایی هر چه تمام تر توانسته اند نقوش متحرک ، فضاهای منحنی و گرد و همین طور به نقش بستن رنگ های مواج را به نمایش درآورند و دیدگان همگان را به تعجب وادارند .

اکثر آثار استاد محمود فرشچیان برگرفته شده از کتاب های مقدس مسیحیان ، یهودیان و مسلمانان و استفاده از ترکیب شعرهای ایرانی و ادبیات فارسی به همراه تخیلات عمیق و ژرف خود می باشند . استاد فرشچیان با سبک و هنر شگفت انگیز خود توانست هنر ایرانی را در جوامع بین المللی و سایر هنرها در جهان هنر به خوبی هر چه تمام تر معرفی نمایند و هنر ایرانی را به همگان بشناسانند . ایشان به چنان مهارت و درجه ای از استادی رسیده اند که از اقصی نقاط جهان از ایشان دعوت به عمل می آید تا برای دانشگاه های هنر و موسسات سرشناس و پرآوازه ی هنری صحبت کنند .

آثار استاد در بسیاری از موزه ها و نمایشگاه ها از جمله ایران ، پاریس ، نیویورک ، شیکاگو و سایر کشورهای نامدار در عرصه ی هنر به نمایش درآمده است و در مورد آثار ارزشمند ایشان مقالات و کتاب های متعددی منتشر شده است ، همچنین استاد فرشچیان در سال ۱۳۹۳ مفتخر به دریافت نشان افتخار جهانگرد عرصه ی هنر و فرهنگ ، در سال ۱۳۷۴ مدال طلای جشنواره ی بین المللی هنر در آمریکا ، ۱۳۷۲ دریافت نشان درجه ی یک هنر ، ۱۳۶۴ دریافت تندیس طلایی اسکار در بریتانیا ، ۱۳۶۳ نشان هنر نخل طلایی در بریتانیا و همچنین بسیاری جوایز ارزنده ی دیگر در سال های مختلف دوران پر شکوه زندگی خویش شده اند.